Välj land för leverans

Vår historia

  • 1997

    I början fanns en beslutsamhet hos en grupp vänner att försöka starta ett eget företag i en osäker men äventyrlig tid. De valde ett sympatiskt segment av musikinstrument som sitt försäljningsområde och startade ett företag som hette GB Music. Även om de själva inte var musiker stod de nära musiken och några veckor senare serverade de redan sina första kunder i en butik på Vysoka street i Bratislavas stadskärna.

  • 1998

    Höga hyror och trånga utrymmen i stadskärnan innebar att det fanns ett behov av att flytta. Butiken har etablerat sig i ett bredare område runt stadskärnan på Oravska gatan under det nya namnet GBM Europe. Det fanns ett 250 m² stort område som tidigare använts av en livsmedelsbutik med ett litet förrådsutrymme på 20 m². 3 anställda arbetade skift i butiken, där de förutom att betjäna kunderna i detaljhandeln även hanterade telefon- och e-postbeställningar från grossistledet. Direkt efter att de stängt dörren bakom den sista kunden spillde de ut vatten på golvet för att avdunsta och hålla den optimala fuktigheten för gitarrerna och andra stränginstrument. Och plikten var inte över. De lastade 2 Skoda Octavia-bilar med varorna till grossistkunderna och skyndade till tågstationen för att skicka ett expresspaket via den statliga posttjänsten till grossistkunderna runt om i Slovakien.

  • 2000

    Ett kort avsnitt om hur en detaljhandelsbutik fungerar på Grösslingova-gatan i Bratislava. Praktiskt taget sedan starten har företaget också en egen service- och reparationsavdelning för musikinstrument.

  • 2001

    Företaget lämnar den konventionella idén om att en musikinstrumentbutik måste drivas som ett separat utrymme bakom sig och lanserar, som första företag i Europa, ett revolutionerande koncept för försäljning av musikinstrument i köpcentret. Butiken byter namn till Music Planet och flyttar till det nyöppnade Aupark, det största köpcentret i den då växande Bratislavaregionen. Om man ser tillbaka på de 20 åren visade sig detta steg vara i rätt riktning trots högre underhållskostnader och företaget placerade senare sina andra butiker i köpcentrum i olika städer.

            
  • 2004

    Namnet Music planet är på väg att bli ett minne blott och Muziker träder in på scenen. Den djärva omprofileringen motiveras av möjligheten att expandera på den internationella marknaden med ett mer slagkraftigt namn i ett ord. Nästa logiska steg är att starta en Internetbutik, som under det nya millenniet ger helt nya möjligheter att lyckas på marknaderna utanför företagets hemvist. Parallellt med onlineförsäljningen utnyttjar företaget möjligheten att expandera i Tjeckien och öppna sin första stora butik i Prag (Holešovice) med 900 m².

      
  • 2010

    Vår lagerkapacitet kan inte längre tillgodose efterfrågan från internetbutiken. Därför beslutade vi att lansera den första versionen av ett komplext logistikcenter i industriområdet i Lozorno med anslutning till den internationella motorvägen. Logistikcentret med en kapacitet på 950 m² möjliggör regelbunden transport av varorna och snabb leverans med kurir till kunden. Under de följande åren har vårt lager expanderat många gånger för att rymma den dynamiskt växande e-handeln och för att försörja våra fysiska butiker.

    Anděl-butiken i Prag (CZ) öppnade.

  • 2011

    Vi expanderar genom att öppna nya butiker i Kosice (SK) och Zilina (SK).

  • 2012

    Start av detaljhandelsverksamhet i Ostrava (CZ).

  • 2014

    Vi lägger till nyhetsbutiker i städerna Liberec (CZ) och Plzen (CZ).

  • 2016

    Vi växer och expanderar till andra länder. Vår eshop med egen kundtjänst erbjuder nu tjänster i 26 EU-länder. I de flesta länder kan vi kommunicera med kunderna på deras modersmål.

    En annan butik på kartan är Hradec Kralove (CZ).

  • 2017

    Muziker är inte längre bara musikinstrument. Förutom vår kärlek till musiken har vi även andra hobbyer. Vårt kollektiv växte och vi utökade vår portfölj med segment inom golfutrustning, båtutrustning, olika vattensporter samt tekniska prylar och smarta enheter för fritiden. Vi håller på att bli en modern försäljare av produkter för fritidsaktiviteter.

    En ny butik öppnar i Prag - Chodov (CZ) och Bratislava - Bory Mall (SK), Vårt nätverk av fysiska butiker säljer för första gången icke-musikaliska varor och inkluderar butikerna Muziker.GOLF och Muziker.BOATS i Bratislava (SK).

    Som en av de första eshops erbjuder vi betalning i Bitcoin.

    Lansering av programmet för garanti av bästa pris.

  • 2018

    Utöka portföljen med ytterligare nya segment - skotrar, tillbehör för cyklister och cyklister, skidåkare och fiskare.

  • 2019

    Expansionen fortsätter med ökad kapacitet. Vårt logistikcenters yta uppgick till 7 000 m².

    Vi inför expressleveranser med flyg, vilket avsevärt förkortar leveranstiden till kunden.

    Lanserar en förbättrad version av vårt lojalitetsprogram Muziker Smile och utökar med ett nytt segment för Outdoor-aktiviteter.

       
  • 2020

    Vi står inför en världsomfattande coronaviruspandemi. Trots svårigheterna kan vi upprätthålla tillväxten och LP-skivor och skivspelare har lagts till i vår portfölj. Vi utökar sortimentet av sportaccessoarer avsevärt och introducerar ett nytt segment med kreativa verktyg. Den är avsedd för alla som ägnar sin fritid åt stickning, målning, teckning, sömnad och liknande hantverksmässiga och konstnärliga hobbyer. Butiken med musikinstrument flyttar från Aupark Shopping Center tvärs över gatan - till en rymligare och mer tilltalande butik i det närliggande Digital Park. Eftersom verksamheten i våra fysiska butiker är stängd på grund av COVID-restriktionerna använder vi dem som insamlingspunkter för kunder som har handlat i våra e-handelsbutiker.

  • 2021

    Efter lättnaderna i åtgärderna mot pandemin öppnar vi en ny butik med cykelsortiment och service i Bratislava (SK).

    Sortimentet i vår e-shop utökas med segmenten Husdjurstillbehör samt Spel och leksaker.

  • 2022

    Musikinstrument butiken i Košice (SK) flyttar till en ny plats och förvandlas till den första Muziker MULTISTORE, som erbjuder en bred portfölj av fritidsprodukter under ett tak.

    Vi lanserar en omfattande omprofilering. Varumärket Muziker genomgår just nu sin mest betydande identitetsförändring sedan starten. Introduktion av en ny logotyp, företagsfärg, förändrade visuella element, karaktären MuzMuz och huvudslogan A million joys.